Hoe ontsmet ik mijn werkplek en de elektronische apparatuur?
Deel eigen advies:

Hoe ontsmet ik mijn werkplek en de elektronische apparatuur?

Het is belangrijk om de werkplek dagelijks te reinigen en te desinfecteren, vooral als de ruimte wordt gedeeld met andere mensen, om ziektekiemen, bacteriën en virussen te verwijderen die mogelijk zijn terechtgekomen op oppervlakken en objecten. Daarnaast is het belangrijk om de elektronische apparaten te desinfecteren die we het vaakst aanraken, zoals tablets, computers, mobiele telefoons...

Zelfs als u deze ruimte niet deelt met anderen, is het raadzaam om een routinematige reiniging en desinfectie van elektronische apparaten uit te voeren. Dit zijn hotspots in huis .

Handleiding voor het reinigen en desinfecteren van de werkplek en elektronische apparatuur

 

Voor het reinigen en desinfecteren van de werkplek adviseren wij het gebruik van microvezeldoeken en een niet-schurend desinfectiemiddel, dat wil zeggen zonder bleekmiddel. Vermijd schuurmiddelen die de oppervlakken kunnen bekrassen.

Voordat u de apparaten schoonmaakt, dient u ze uit te schakelen en de stekker uit het stopcontact te halen. Daarnaast dient u verwijderbare accu’s of batterijen te verwijderen en enkele minuten te wachten tot de apparaten afgekoeld zijn. Als u twijfelt over de manier waarop u de apparaten moet reinigen, kunt u de handleiding van de fabrikant raadplegen. 

Hieronder leggen we u uit hoe u de oppervlakten, voorwerpen en apparaten van uw werkplek moet desinfecteren:

  • Bureau: maak de tafel schoon met een vochtige doek met een ontsmettingsmiddel, bijvoorbeeld Sanytol Allesreiniger Spray. Direct op het oppervlak spuiten op een afstand van 20 cm en het verdelen met een schone, vochtige doek. 
  • Stoel: om de stoel te reinigen en te desinfecteren moet u rekening houden met het materiaal waarvan hij is gemaakt. Als het een lederen stoel is, kunt u de doek met een desinfecterend middel gebruiken. Als de stoel echter van stof is, is het beter om te kiezen voor zeep en water of een specifiek desinfectiemiddel zoals Sanytol verfisser oppvlakten & textiel. U moet speciale aandacht besteden aan de gebieden waar de armen en het hoofd rusten omdat dit de oppervlakken zijn waar het contact het frequentst is.
  • Mobiele telefoon of tablet: Wist u dat een smartphone tot dertig keer meer bacteriën kan bevatten dan een toiletbril? Het is daarom van het allergrootste belang dat we de telefoon dagelijks desinfecteren met een vochtige doek en een desinfecterend reinigingsmiddel. Spuit het desinfecterende reinigingsmiddel op een schone, licht vochtige doek, nooit direct op de apparaten. U kunt ook een ontsmettingsdoekje gebruiken, zoals Sanytol Allesreiniger doekjes.
    Voorkom dat de vloeistoffen in direct contact komen met openingen zoals die voor de koptelefoon, lader of luidsprekers. Voor de camera van de mobiele telefoon kunt u het beste een specifiek microvezeldoekje gebruiken voor lenzen. Het hoesje van de mobiele telefoon of tablet kunt u schoonmaken met het multifunctionele doekje of met water en zeep.
    Vermijd daarnaast als preventieve maatregel het meenemen van uw mobiele telefoon of tablet naar de badkamer, was uw handen voordat u ze gebruikt of kies voor stemassistentie zodat u het scherm niet voortdurend aanraakt.
  • Computer: u moet de plekken die u het vaakst aanraak, zoals de aan-uitknop, schoonmaken en desinfecteren. Wees voorzichtig met de aansluitpunten zoals bijvoorbeeld de USB-aansluitingen.
  • Toetsenbord: om de ruimte tussen de toetsen te reinigen kunt u gebruik maken van een vooraf met een desinfecterend middel bevochtigde tandenborstel. Voor het oppervlak van het toetsenbord raden wij aan om het af te vegen met een vochtige doek of een ontsmettingsdoekje. 
  • Muis: u moet meer letten op de gebieden die we aanraken met onze handen en vingers. Als u een muismat gebruikt, is het ook een goed idee om deze met een ontsmettingsmiddel af te vegen. 
  • Monitor: maak de buitenkant schoon, randen en knoppen. Het scherm kunt u schoonmaken met een droge doek met een specifiek product voor dat oppervlak.
  • Koptelefoon: Als u met een koptelefoon naar muziek luistert tijdens het werk dan is het essentieel dat u de koptelefoon ook desinfecteert. Gebruik een microvezeldoek met ontsmettingsmiddel. Als het in-ear oortelefoons zijn, maakt u de buitenkant schoon en gebruikt u een tandenborstel om het vuil van de roosters te verwijderen.
  • USB-apparaten (pendrives, harde schijven...) en opladers: gebruik een vochtige doek zonder het metalen deel aan te raken. 
  • Activity trackers en smartwatches: Als ze waterbestendig zijn, kunt u ze met water en zeep schoonmaken. 

Vergeet niet dat u, als u klaar bent met het reinigen en desinfecteren van de werkplek en mobiele apparaten, uw handen moet wassen met water en zeep of hydroalcoholische desinfecterende gel.

Hoe kunnen we onze telewerkroutine verbeteren?

Naast het schoonhouden en desinfecteren van de werkplek, is de organisatie van de werkplek en uzelf essentieel om efficiënter te zijn en stress te verminderen. Als u niet gewend bent om vanuit huis te werken en niet weet waar u moet beginnen, zijn hier enkele tips om uw werkdag aangenamer te maken.

  • Maak een schema: stel de begin- en eindtijd van de werkdag vast, net als de pauzes om de concentratie en de productiviteit op peil te houden. Probeer het schema zoveel mogelijk aan te passen aan de behoeften van uw gezin. 
  • Kleed uzelf elke morgen aan: maak er een gewoonte van uzelf aan te kleden en te verzorgen voordat u aan het werk gaat.
  • Zorg voor een geschikte werkplek: gebruik indien mogelijk een aparte ruimte met voldoende verlichting en een comfortabele stoel. De werktafel moet groot zijn en voorzien zijn van nodige materiaal om mee te werken.
  • Onderhoud dagelijks contact met uw collega's